Våra tjänster

 

PrpPublik Svenska AB erbjuder evenemangsarrangörer en möjlighet att optimera intäkter och/eller antalet åskådare genom konsultation och med hjälp av försäljningsverktyget Propublik, men hur det samarbetet ser ut varierar mycket från kund till kund.

Vi inleder oftast samarbetet med en workshop som leder fram till en genomlysning av hur arbetet med biljettförsäljning ser ut idag. De konkreta förslag som vi tar fram kan ni sedan välja att genomföra själva eller med vår hjälp.

Våra tjänster:

Konsultation

Nulägesanalys

Publikstrategi

Säsongs- evenemangsplanering

Workshop med personalen

Uppföljning

Återförsäljare

Utbildning

Personaluthyrning

Praktikantförmedling

Föredrag

 
 
 
 

Konsultation

Konsultation

All konsultation görs med fokus på att långsiktigt generera en större och nöjdare publik. Tack vare kombinationen med ProPublik kan vi skapa ett långsiktigt samarbete och dessutom finansiera konsultationen med hjälp av de rörliga intäkterna. Vi ger helt enkelt service för service-avgifterna.

 
 
 
 

Nulägesanalys

Nulägesanalys.

Vi genomför en total genomlysning av er verksamhet med fokus på intäkter från publik och evenemanget. Detta görs genom webenkäter samt uppföljande djupintervjuer på plats och eller en workshop. I nulägesanlaysen går vi bland annat igenom:

• Målgruppsanalys

• Värdeaddering

• Nyrekrytering

• Paketering,

• Prissättning

• Segmentering

• Upplevelsen

• Arrangemanget

• Säsongsplanering

• Potentiell merförsäljning

• VIP-paketering

• Administration, rutiner och processer

• Kommunikation

• Byggandet av databaser och nyttjande av sociala medier

• Sponsorer och hur de nyttjas för publikrekrytering

• Medlemshantering och värdeaddering till medlemskapet

• Avtal

• Villkor och möjligheter på orten

• Vem har rätt att uttala sig i publikfrågor?

Nulägesanalysen är grunden till strategin och där vi tillsammans med kunden identifierar utvecklingspotential och sätter de gemensamma prioriteringarna.

 
 
 

Publikstrategi

Många arrangörer och klubbar saknar en nedskriven publikstrategi. Det är vitalt för den som är ansvarig för publiken och oss på ProPublik Svenska AB att det finns ett ramverk och en röd tråd att hålla sig till.

Erfarenhetsmässigt är det många som har en åsikt utan att ha en insikt i hur långsiktigt publikarbete ska bedrivas.

Vi hjälper er att skapa en långsiktig strategi utifrån nulägesanalysen som sedan presenteras för styrelsen och som ger försäljningschefen för privatmarknaden/publikansvarig mandat och ett tydligt ansvar.

 

Säsongs- evenemangsplanering

Då vi arbetar med dynamisk prissättning som utgår från evenemangets attraktionskraft är evenemangs- eller säsongsplaneringen avgörande.

I den graderar vi evenemanget/matchen A, B eller C. En A-match optimeras för maximal intäkt och en C-match för maximalt antal och nyrekrytering.

I dokumentet läggs alla aktiviteter, kampanjer och paketeringar in. Vanligtvis gör vi en eller två avstämningar under säsongen för att modifiera och anpassa planeringen.

Workshop med personalen

En mycket effektiv metod att få hela organisationen involverad och inse värdet av att utveckla publiken är att göra en workshop med all personal.

Vi har lång erfarenhet av detta och det är ett uppskattat inslag på en kick-off eller ännu hellre då ni gör er avstämning efter säsongen.

Uppföljning

Alla våra kunder får ett avtal med ett visst antal ProPubliklicenser och det ingår löpande uppföljning, utbildning på nya funktioner och tillämpningar i ert publikutvecklingsarbete.

Utbildning

ProPublik Svenska AB har över 15 års erfarenhet från publikutveckling och mer än 30 års erfarenhet från försäljning.

Vi gör löpande utbildningar för publikansvariga. Självklart kan vi även skräddarsy utbildningen för er personal.

Många väljer att erbjuda sin nyanställde en endagarskurs hos oss för att lära sig grunderna i publikutveckling.

Kan eventuellt finansieras av de rörliga (serviceavgiften) i ProPublik.

Föredrag

Vi brinner för Publikutveckling och delar gärna med oss av våra erfarenheter genom att röra runt i grytan på er nästa konferens eller sponsorträff.

Dynamisk prissättning för evenemangsarrangörer?

Evenemangsarrangörer skämmer bort sin publik!

Publiken den glömda kunden!

Hur kan rabattera biljetter utan att sänka värdet?

Intäkts- och publikoptimering?