Säsongskortsförsäljning

Ny försäljning via er hemsida och Propubliks Steg för steg-försäljning
Sälj och informera i steg för steg, det blir tydligare för köparen och ger garanterat högre intäkter.
Första steget sker på er hemsida där ni lockar till köp, första steget i Försäljningskedjan ger information som hjälper köparen att välja rätt.

I steg 1 väljer kunden vilken sektion de vill sitta eller stå på. Då de valt sektion får de denna vy:

Då köparen valt platser får de möjlighet att välja på de alternativ ni har. Det kan vara olika prisnivåer beroende på olika målgrupper som reducerat eller ordinarie. Det kan också vara inklusive eller exklusive slutspel. Ni bestämmer och vi anpassar.
Ni kan också erbjuda möjligheten att köpa till fysiskt kort. Om ni har 2.000 säsongskortskunder ger denna lilla ”tick-box” 100.000 kr extra!

Steg 2 Merförsäljning medlem
Nu har köparen valt vilka säsongskortsplatser de ska ha och de är lagda i varukorgen. Nu kan ni som klubb själva välja vad ni vill ha i de olika stegen innan köparen kommer till betalningen. Djurgården Fotboll valde att lägga in medlemskontroll i steg 2.

Köparen skriver in sitt medlemsnummer och får direkt svar på om de har ett giltigt medlemskap eller inte. Djurgården Fotboll har löpande 12-månaders medlemskap och de kräver att du är medlem för att kunna köpa säsongskort. Vi lade då in att det krävs ett medlemskap som täcker hela säsongen, dvs att det inte går ut innan november.

Denna funktion är en stark bidragande orsak till att de har ökat antalet medlemmar från 12000 till 19000 personer.
Om kunden har ett giltigt medlemskap, kan köparen gå vidare till Steg 3, och är de inte medlemmar måste de välja ett medlemskap.

Steg 3 Merförsäljning övrigt
Här kan ni som klubb välja att lägga till relevanta produkter som ni vill erbjuda era kunder.
Köpkorgen hänger med och om kunden ångrar sig kan de tömma den och börja om från början.

Steg 4 Möjlighet att samla in vital information, så som hur köparen ställer sig till återbetalning vid restriktioner. Datan samlas in och svaret syns på köparens ordererkännande. Detta ger er möjlighet att räkna hem säsongskortsförsäljningen från dem som inte kräver återbetalning, samt ger er möjlighet att ställa frågan en gång till om det blir aktuellt.

Steg 5 Check-out Här fyller köparen i sina uppgifter, väljer betalsätt och accepterar de villkor och medgivande till GDPR som ni erbjuder.

Säsongskortsförsäljning - Förlängning
Steg 1- Utskick av personlig unik länk
Målet med vårt sätt att maximera antalet förlängningar är att det ska vara så enkelt som möjligt för köparen att göra sitt köp. Därför skapar vi personliga unika länkar som kan skickas ut via Propublik eller ert nyhetsbrevsverktyg.

Då säsongskortsinnehavaren klickar på länken ser han/hon sina platser och kan välja att boka alla eller välja vilken plats som han/hon vill betala för. Väljer man att inte betala för alla platser kan innehavaren skicka länken vidare till övriga som då kan betala för sin plats.

Fördelarna med detta är att ni som klubb får in fler ”säsongskortare” i er databas och dessutom kan ni få in mer medlemsintäkter om ni har krav eller medlemsrabatt.

Steg 2 till steg 4 är samma som vid nyförsäljningen

Steg 5 Checkout
Förifyllda fält gör att köparen endast behöver kontrollera att uppgifterna och köpet stämmer, samt välja betalsätt.

Enkel hantering
I Propubliks administration kan ni som klubb själva ändra bokningssidor, layout, texter men också sköta all manuell hantering av säsongskortsordrar och förlängningar.

Hantering av manuell förlängning eller skicka den unika länken
Klubbarnas och vår målsättning är att köparen själv ska lägga sin order. Vi vet dock att vissa gärna vill göra det via telefon eller kanske genom att komma till kansliet för att förlänga sitt kort. Under fliken säsongare kan ni söka upp säsongskortsinnehavaren och ta få fram den personliga och unika länken och skicka den till kunden. Ni kan givetvis också direkt göra en bokning och ta betalt av er supporter genom att klicka på boka.

Då kommer de platser som köparen har upp, vill ni nu söka upp eventuellt lediga platser kan ni göra det och välja dessa i stället för de gamla som fanns på den säsongskortsinnehavaren.

I nästa läge kan ni slutföra ordern och lägga in eget pris samt lägga till tilläggsprodukter och skicka en faktura till kunden.

Snabb sortering för att få fram de som inte förlängt
Under status kan ni enkelt sortera på:
Förlängda
Ej förlängda
Inte förlängda och delvis förlängda
Delvis förlängda

Då ni sorterat kan ni skicka mail med säsongskortarnas personliga länk direkt från Propublik och på sätt effektivisera er försäljning och påminna om deadline för förlängning.

Redovisning och status försäljning
Via Evenemangsrapporten kan ni snabbt och i realtid få fram er totala försäljning inklusive era fria säsongskort.