ProPublik är inget biljettsystem

Det är ett order/säljssystem för säljarna hos de arrangörer som vill få ett enkelt sätt att kunna fokusera på försäljning. 

Det effektiviserar hanteringen för biljettansvarig, ger era kunder bättre service samt inte minst skapas det möjligheter för säljarna att fokusera på att sälja. 

Målsättningen med ProPublik är att det ska vara ett verktyg för säljarna att på ett enkelt sätt ska kunna gå från idé till handling utan att vara beroende av andra kollegor eller att det krävs utbildning för eller access till biljettsystemet.

Detta gäller såväl paketeringar och kampanjer där det krävs en webbsida med betallösning som att på ett effektivt sätt strukturera och hantera bokningar och avtalade biljetter till sponsorer, partners och övriga målgrupper som beställer sina biljetter direkt från arrangören.

ProPublik ger också möjlighet till dynamisk prissättning och optimering av antal eller intäkt beroende på attraktionskraft i ert evenemang. Tack vare enkelheten och det underlättar och avlastar för biljettansvarig och ekonomichefen, frigör det resurser som gör att arrangören kan fokusera mer på service och intäkter.

Är du en arrangör med säljambitioner bör ni ha ett sälj/ordersystem oavsett vilket biljettsystem ni har! Vi integrerar gärna ProPublik med ert biljettsystem.

Allmänt om ProPublik

INGEN KOMMER SKAPA ETT SYSTEM SOM ÄR LÖSNINGEN!
Lösningen är att få systemen att kommunicera med varandra.

•ProPublik har en unik position som enda leverantör av order-,
sälj- och kampanjsystem i ett.

•Dessa och vårt fokus på arrangörernas verksamhet gör oss helt övertygade om att framtidens systemstöd bygger på kommunikation mellan systemen och så kallade öppna API:er.

•Vi har byggt alla våra produkter för att de ska kunna ge er en flexibel lösning och där vi självklart öppnar upp för kopplingar mot ert befintliga CRM, biljettsystem, nyhetsbrev eller ekonomisystem.

 

Kopplingar och export till andra system

ProPublik är ett order/säljsystem med ett s.k. öppet API och vi hjälper er att koppla ihop ProPublik med era övriga system.

Lösningen för en effektiv administration och enkelhet för användarna ligger i att använda de program som är byggda för det specifika syftet och att de kommunicerar med varandra.

Färre system och att integrera t.ex CRM och ordersystemet i ett biljettsystem förenklar inte för arrangören, tvärtom ger det mer arbete för den biljettansvarige, krångligare upplägg och begränsningar.

Ta en kontakt med oss och/eller er leverantör av CRM, biljett eller ekonomisystem så försöker vi se på en koppling mot dem för att skapa den optimala lösningen.

Boknings- och
Anmälningssidor

ProPublik har en unik funktionalitet där användare själv enkelt och snabbt kan skapa en landningssida med betallösning. Vi kallar dessa för bokningssidor och tanken är att du som säljare själv ska kunna gå från idé till färdig ”kampanj” på mindre än 5 minuter. Dessa sidor kan sedan användas till att sälja eller boka vad du vill. Läs hur du gör, här.

Våra kunder använder dem till:

Självklart kan ni kombinera och lägga med till exempel medlemsbetalning vid säsongskortsförsäljningen.

Dynamisk prissättning

Dynamisk prissättning (yield management) för evenemang,
optimerar för antal eller intäkt och skapar en Plan B och betyder i
praktiken att arrangören sätter priset efter efterfrågan, och är ett
relativt nytt begrepp.

Dynamisk prissättning i praktiken via sinnrikt kö-system; vid en attraktiv
match vill ni sälja alla biljetter till ordinarie pris, men genom att lägga
upp t.ex ett fåtal boka-tidigt-biljetter skapas en Plan B.

Plan B: då ni märker att det inte sålt i beräknad omfattning har ProPublik
skapat en databas med köpare som vill gå på evenemanget och är
beredda att köpa biljetter till det pris ni satt. En databas som ni enkelt
kan använda för att fylla upp de evenemang som inte sålt slut.

En Plan B i Propublik gör att ni kan känna av attraktionskraften och
optimera för att få en full arena med maximal intäkt och publikupplevelse.

Paketeringar

förpackning - hundralapp_styckad_i_bitar.jpg

Oändliga möjligheter med ProPubliks paketering och produktskapande!

Med ProPublik skapar ni mycket enkelt landningssidor för att sälja produkter eller tjänster

Vi kan alltså enkelt skapa paket bestående av olika produkter med separerad moms, 6%, 12% och 25%, eller göra paket av fler produkter med olika momssatser som sedan specificeras rätt på kvitto och i redovisningen.

Säsongskortsförsäljning

Ny försäljning via er hemsida och Propubliks Steg för steg-försäljning
Sälj och informera i steg för steg, det blir tydligare för köparen och ger garanterat högre intäkter.
Första steget sker på er hemsida där ni lockar till köp, första steget i Försäljningskedjan ger information som hjälper köparen att välja rätt.

I steg 1 väljer kunden vilken sektion de vill sitta eller stå på. Då de valt sektion får de denna vy:

Då köparen valt platser får de möjlighet att välja på de alternativ ni har. Det kan vara olika prisnivåer beroende på olika målgrupper som reducerat eller ordinarie. Det kan också vara inklusive eller exklusive slutspel. Ni bestämmer och vi anpassar.
Ni kan också erbjuda möjligheten att köpa till fysiskt kort. Om ni har 2.000 säsongskortskunder ger denna lilla ”tick-box” 100.000 kr extra!

Steg 2 Merförsäljning medlem
Nu har köparen valt vilka säsongskortsplatser de ska ha och de är lagda i varukorgen. Nu kan ni som klubb själva välja vad ni vill ha i de olika stegen innan köparen kommer till betalningen. Djurgården Fotboll valde att lägga in medlemskontroll i steg 2.

Köparen skriver in sitt medlemsnummer och får direkt svar på om de har ett giltigt medlemskap eller inte. Djurgården Fotboll har löpande 12-månaders medlemskap och de kräver att du är medlem för att kunna köpa säsongskort. Vi lade då in att det krävs ett medlemskap som täcker hela säsongen, dvs att det inte går ut innan november.

Denna funktion är en stark bidragande orsak till att de har ökat antalet medlemmar från 12000 till 19000 personer.
Om kunden har ett giltigt medlemskap, kan köparen gå vidare till Steg 3, och är de inte medlemmar måste de välja ett medlemskap.

Steg 3 Merförsäljning övrigt
Här kan ni som klubb välja att lägga till relevanta produkter som ni vill erbjuda era kunder.
Köpkorgen hänger med och om kunden ångrar sig kan de tömma den och börja om från början.

Steg 4 Möjlighet att samla in vital information, så som hur köparen ställer sig till återbetalning vid restriktioner. Datan samlas in och svaret syns på köparens ordererkännande. Detta ger er möjlighet att räkna hem säsongskortsförsäljningen från dem som inte kräver återbetalning, samt ger er möjlighet att ställa frågan en gång till om det blir aktuellt.

Steg 5 Check-out Här fyller köparen i sina uppgifter, väljer betalsätt och accepterar de villkor och medgivande till GDPR som ni erbjuder.

Säsongskortsförsäljning - Förlängning
Steg 1- Utskick av personlig unik länk
Målet med vårt sätt att maximera antalet förlängningar är att det ska vara så enkelt som möjligt för köparen att göra sitt köp. Därför skapar vi personliga unika länkar som kan skickas ut via Propublik eller ert nyhetsbrevsverktyg.

Då säsongskortsinnehavaren klickar på länken ser han/hon sina platser och kan välja att boka alla eller välja vilken plats som han/hon vill betala för. Väljer man att inte betala för alla platser kan innehavaren skicka länken vidare till övriga som då kan betala för sin plats.

Fördelarna med detta är att ni som klubb får in fler ”säsongskortare” i er databas och dessutom kan ni få in mer medlemsintäkter om ni har krav eller medlemsrabatt.

Steg 2 till steg 4 är samma som vid nyförsäljningen

Steg 5 Checkout
Förifyllda fält gör att köparen endast behöver kontrollera att uppgifterna och köpet stämmer, samt välja betalsätt.

Enkel hantering
I Propubliks administration kan ni som klubb själva ändra bokningssidor, layout, texter men också sköta all manuell hantering av säsongskortsordrar och förlängningar.

Hantering av manuell förlängning eller skicka den unika länken
Klubbarnas och vår målsättning är att köparen själv ska lägga sin order. Vi vet dock att vissa gärna vill göra det via telefon eller kanske genom att komma till kansliet för att förlänga sitt kort. Under fliken säsongare kan ni söka upp säsongskortsinnehavaren och ta få fram den personliga och unika länken och skicka den till kunden. Ni kan givetvis också direkt göra en bokning och ta betalt av er supporter genom att klicka på boka.

Då kommer de platser som köparen har upp, vill ni nu söka upp eventuellt lediga platser kan ni göra det och välja dessa i stället för de gamla som fanns på den säsongskortsinnehavaren.

I nästa läge kan ni slutföra ordern och lägga in eget pris samt lägga till tilläggsprodukter och skicka en faktura till kunden.

Snabb sortering för att få fram de som inte förlängt
Under status kan ni enkelt sortera på:
Förlängda
Ej förlängda
Inte förlängda och delvis förlängda
Delvis förlängda

Då ni sorterat kan ni skicka mail med säsongskortarnas personliga länk direkt från Propublik och på sätt effektivisera er försäljning och påminna om deadline för förlängning.

Redovisning och status försäljning
Via Evenemangsrapporten kan ni snabbt och i realtid få fram er totala försäljning inklusive era fria säsongskort.

Camper

medlemshantering.jpg

Med ProPublik bokar och betalar kunden era träningsläger, camper, bortaresor, anmälningsavgifter etc i samma moment.

Minimal administrationen och de är anmälda har alltså också betalat.

Kan kombineras med delbetalning, kunden betalar då 50 kr på faktura som enda merkostnad.

VIP-bokningar

Internbokningssystemet är transparent och alla i organisationen kan skapa och se bokningar till alla evenemang.

Funktionen att begränsa antalet per rum gör överbokning omöjlig.

Vid bokning får kunden orderbekräftelse direkt och fakturaunderlag skapas. Ni väljer själva om ni vill fakturera direkt eller efter evenemanget.

Biljettansvarig får alla bokningar samlade så dessa kan bearbetas i god tid via plocka-funktionen. Då biljetten är plockad syns det i status för bokningen i systemet.

Hovmästaren loggar själv in och hämtar listan för bordsplacering.

Självklart kan ni även skapa en bokningssida med betallösning där kunden själv kan lägga sin order.

Ekonomi och Redovisning

Det är vitalt för arrangörens säljare att de har ekonomiavdelningens fulla stöd i sin iver att nå sin säljbudget och kundnöjdhet.

Detta har vi tagit fasta på och då vi får in er som ny kund är ett möte med ekonomiavdelningen en självklarhet för att minimera administration och anpassa vår redovisning till er.

Målet är att bespara tid för ekonomiavdelningen.

Kopplingar och export till andra system

ProPublik är ett order/säljsystem med ett s.k. öppet API och vi hjälper er att koppla ihop ProPublik med era övriga system.

Lösningen för en effektiv administration och enkelhet för användarna ligger i att använda de program som är byggda för det specifika syftet och att de kommunicerar med varandra.

Färre system och att integrera t.ex CRM och ordersystemet i ett biljettsystem förenklar inte för arrangören, tvärtom ger det mer arbete för den biljettansvarige, krångligare upplägg och begränsningar.

Ta en kontakt med oss och/eller er leverantör av CRM, biljett eller ekonomisystem så försöker vi se på en koppling mot dem för att skapa den optimala lösningen.

Internbokningar

ProPublik minimerar administrationen för alla och ger bättre service.

Oavsett storlek på klubb, idrott eller stad, är det omöjligt att göra all biljett- och VIP-bokning via biljettsystemet. Vissa kunder kommer alltid att hanteras av kansliet och hantering och administration av dessa order tar mycket tid från säljarna.

Då de flesta säljare är bättre på att socialisera än att strukturera är risken stor att leveransen blir oprecis och upplevs som oprofessionell av kunder och kollegor. 

Målsättningen med internordersystemet är att alla ska kunna lägga en order och vara säker på att kunden, biljettansvarig, restaurangen och ekonomiavdelningen får all information som krävs.

Det ska också kunna hantera orderlogistiken och hantera allt det som avtalas med era partners, sponsorer, anställda, spelare, artister etc. 

ProPublik internordersystem med inbyggd fakturering - steg för steg-guide

Potter - pottbegränsningar

Biljettpotter ger bättre service och ökar biljettintäkterna.

Företagskunder har svårt att nyttja sina fasta platser på alla matcher som gör att företagen köper färre säsongskortsplatser samt att de står tomma attraktiva platser lediga på helgmatcher, platser som skulle kunna säljas och ge mer intäkt samt skapat en bättre inramning.

Erbjud kunderna att köpa 100 biljetter som sedan beställs i antal per match. En bättre kundservice som ni kan ta betalt för.

Det innebär att ni får ökad effekt, högre snittintäkt per såld pottbiljett och möjlighet att sälja fler attraktiva platser på helgmatcher.

Hur fungerar en biljettpott i praktiken? Läs mer här

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna för ett möte där vi presenterar hur vi kan arbeta tillsammans med er för att fylla era evenemang. Ring eller maila oss
eller använd formuläret intill.

Jan Ednertz – VD
070 - 750 70 64
jan@propublik.se